Oduvek se raspravlja o tome koliko je žumance štetno zbog holesterola, a novom istraživanju, koje opet govori o štetnosti, suprotstavljaju se mnogobrojna pozitivna istraživanja koja ukazuju da su jaja zdrava za srce...
U studiji sa 1.200 ispitanika prosečne starosti od 61 godine utvrđeno je da oni ispitanici koji jedu više od dva jaja nedeljno imaju veću šansu da im se začepe krvni sudovi. Kanadski naučnici otkrili su da se u središnjem, žutom delu jajeta nalazi karotidni plak.
To je u stvari smesa koja je slična vosku, a začepljuje krvne sudove. Ona je takođe povezana sa smanjenim protokom krvi i povećanim rizikom od kardiovaskularnih bolesti.
***Znate li kada i na koji način treba jesti voće?
Suprotno tom saznanju stoji istraživanje profesora i nutricioniste sa Univerziteta Sari, Brusa Grifina, koji je analizirao 30 studija o jajima u poslednjih 30 godina.
Dejli Mejl piše da je na kraju utvrdio da jaja nemaju klinički značajan uticaj na nivo holesterola. Studija objavljena u američkom časopisu Clinical Nutrition objavila je pozitivne efekte jaja na zdravlje čoveka.
Nutricionista Helen Bond kaže da jaja pomažu održavanju zdravog krvnog pritiska, a prošle godine Univerzitet u Alberti je otkrio da žumance sadrži dve važne aminokiseline, triptofan i tirozin, te da dva sirova žumanca imaju gotovo dvostruko više antioksidansa od jabuke.
***Kako da znate da li je hrana sveža?
S godinama se promenio i način gajenja pernatih životinja pa su zato jaja manje nezdrava nego pre 30 godina. Današnja jaja sadrže 70 posto više vitamina D i duplo više selena.
Helen Bond iz Britanske dijetetske asocijacije kaže da trenutno nema limita koliko jaja smemo da pojedemo, a da ne ugrozimo zdravlje srca. Naglašava da je važno i tu namirnicu uklopiti u balansiranu i zdravu ishranu. Utvrdili su da jaja sadrže oko 20 posto manje masnoće, 13 posto manje kalorija i 10 posto manje holesterola nego pre 30 godina, prenosi
T portal.
***Da li unosite dovoljno selena?
Dodaje da u poslednjoj studiji kanadskih naučnika ionako piše da rizik od karotidnog plaka imaju osobe starije od 40 godina.